poniedziałek, 19 lipca 2010

Dżem z czarnych porzeczek i jabłek z sokiem z pomarańczy


Kwaśny, rześki dżem. Na pierwszy plan wybijają się porzeczki. Jabłka są uzupełnieniem łagodzącym wyrazisty, porzeczkowy smak. Nadają lżejszą konsystencją i lepsza smarowność dżemu, a sok z pomarańczy pozostaje w tle, jest świetnym uzupełnieniem.
Przetwory z porzeczek i jabłek nie wymagają dodawania pektyn, ponieważ te owoce same w sobie zabierają mnóstwo pektyny.
Nie wymagają też specjalnie długiego gotowania, ponieważ szybko gęstnieją.
Oczywiście ilość cukru można regulować, bo ja w przetworach używam go najmniej jak się da.
Kiedy porzeczki są już gotowe można je zmiksować za pomocą blendera, żeby uzyskać gładszą konsystencję dżemu (ewentualnie część porzeczek przetrzeć przez sito). Jeśli ktoś woli owoce w całości, to może pozostawić porzeczki bez miksowania :-)


Dżem z czarnej porzeczki i jabłek z sokiem pomarańczowym
(10 słoiczków po ok. 200 g każdy)

* 2 kg czarnych porzeczek
* 2 kg jabłek
* 300 g cukru
* sok z 1 cytryny
* sok i miąższ z 2 dużych pomarańczy (lub 3 mniejszych) - ok. 300 ml soku


Porzeczki przebrać, umyć i zasypać połową cukru. Rozgnieść i gotować na małym ogniu przez ok. 2 godziny często mieszając (gotowanie można rozłożyć na 2-3 dni - każdego dnia po ok. 30-40 minut).
Jabłka obrać i usunąć gniazda nasienne. Pokroić w plastry, dodać sok z cytryny i cukier. Gotować na małym ogniu pod przykryciem przez ok. 40-50 minut, aż się rozpadną.
Do garnka z porzeczkami dodać jabłka i sok z pomarańczy i gotować wszystko razem, aż masa osiągnie pożądaną konsystencję. W razie potrzeby dosłodzić.
Gorącym dżemem napełniać słoiki, zakręcać i ustawić na zakrętkach, aż wystygną.

11 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Taki dżem musi być prze-pysz-ny :D

Jul pisze...

Dżemy kocham nie tylko jeść, ale i robić. To stanie nad garnkiem, wdychanie pachnących oparów, to prawie jak jakiś narkotyk;) Porzeczka i jabłko brzmi baaardzo zachęcająco:)

Oliwka pisze...

oj tak, już czas zamykać lato w słoiczki :)
pyszna fotka :)

ewelajna Korniowska pisze...

Mam porzeczki, Agatko! A dżemu w połączeniu z jabłkami jeszcze nie robiłam. Jak mi się uda to dziś wieczorem...:)

Anonimowy pisze...

Też wczoraj przygotowywałam dżem z czarnych porzeczek i wyszedł naprawdę wyśmienicie! A w tym Twoim dodatek jabłek i pomarańczy bez wątpienia wniósł świetny, dodatkowy smaczek.

Pozdrawiam! :)

Majana pisze...

Co za cudowny dżem Agatko!:))
Pyszny musi być.
Uwielbiam porzeczki. Ja robiłam wczoraj z porzeczek i agrestu - kwaśniutki,ale pyszny:)

Pozdrowienia:)

Paula pisze...

ciekawa jestem połączenia porzeczek i jabłek :)

atina pisze...

Ciekawa kombinacja:) ja uwielbiam czarne porzeczki i ten dżemik bardzo mi się podoba:) Pozdrawiam:)

Unknown pisze...

zjesc sobie taki dzem na twarożku... aaaj

Anonimowy pisze...

Podam wypróbowany i prosty przepis na dżem bez goowania (z surowyh dorzałych owoców).
1 szklanka porzeczek
1 szklanka cukru
Wszystko zmiksować i wlać do wyprzonych słoiczków.
Przed zakrceniem można przykryć papierkiem moczony w spirytusie.
Przechwa się w lodówce lubchłodnej piwnicy do następngo roku.
Polecm

Moje Gotowanie pisze...


w tym roku zrobiłam dżem z czerwonej porzeczki z jabłkami i też jest świetny - pozdrawiam :):):)