czwartek, 8 lipca 2010

Chleb polski. Na zakwasie.


Od kiedy upiekłam po raz pierwszy chleb polski minęło już ponad pół roku. W tym czasie piekłam go kilkukrotnie. Za równo na drożdżach, jak i na zakwasie.
Chleb jest bardzo uniwersalny, pasuje zarówno do słodkich, jak i do wytrawnych dodatków.
Zazwyczaj kiedy już wystygnie kroję go na kromki i zamrażam, kiedy jednak tego nie zrobię chleb pozostaje świeży przez dwa do trzech dni.
Kiedy lekko sczerstwieje można zrobić z niego tosty czy przeznaczyć na grzanki. Na przykład do zupy serowej lub kremu z pieczarek.


Przepis podany przez Tatter nieco zmodyfikowałam i chleb ten piekę na zaczynie nastawionym ok. 12 godzin przed pieczeniem, a otręby zalewam wrzątkiem i odstawiam do napęcznienia.


Chleb polski
(1 duży lub 2 małe bochenki)


Zaczyn

* 2 łyżki zakwasu żytniego (ok. 40 g)
* 90 g wody
* 70 g mąki żytniej razowej

Wymieszać i odstawić pod przykryciem na ok. 12 godzin.

Namaczanka z otrąb

* 50 g otrąb
* 300 g gorącej wody

Otręby zalać wodą i wymieszać żeby nie było grudek. Przykryć i odstawić na ok. 12 godzin.

Ciasto chlebowe

* cały zaczyn
* cała namaczanka
* 550 g mąki pszennej chlebowej
* 2 łyżeczki soli
* 1 łyżeczka słodu

Zaczyn wymieszać z namaczanką, dodać pozostałe składniki i zagnieść gładkie, elastyczne ciasto.
Zostawić w przykrytej misce do wyrośnięcia na ok. 2-3 godziny, w trakcie wyrastania 2 razy odgazować i złożyć (ciasto powinno podwoić objętość).
Wyrośnięte ciasto rozpłaszczyć i uformować bochenek. Umieścić go w koszyku do wyrastania (może być durszlak lub miska wyłożona ściereczką obficie posypaną mąką) i zostawić do wyrośnięcia na ok. 2,5 godziny.
Bochenek przełożyć na łopatę i naciąć. Piec 10 minut w temp. 250 stopni i ok. 25-30 minut w temp. 220 stopni (dłużej jeśli jest duży, krócej jeśli dwa mniejsze bochenki).

8 komentarzy:

Majana pisze...

Piękny chlebek Agatko! Ma cudowny kształt i pyszne wnetrze. Zjadłabym kromeczkę z wielkim apetytem:)

Pozdrowienia:)

myniolinka pisze...

lubię zapach chleba pieczonego w domu...szkoda że nie mam czasu sama taki bochen upiec...

ewelajna Korniowska pisze...

Agatko, on uroczy jest...:) Cudny miąższ i skórka również. Ja tez powinnam upiec, bo patrząc na Twoje mam wielką ochotę na moje:)

Paula pisze...

bardzo podobają mi się te nacięcia na wierzchu :)

asieja pisze...

śliczne są Twoje chleby
duże, piękne bochenki

kasiaaaa24 pisze...

Agatko przepiękny Ci wyszedł chlebek :)

Anonimowy pisze...

Ale ładnie nacięty. :)

Pozdrawiam!

atina pisze...

Cudowny chlebek! bardzo mi się podoba:)