sobota, 6 grudnia 2008

Pischinger? Kajmak? Tort waflowy!


Pischinger to wiedeńska specjalność... kruche wafle z orzechami w delikatnej mlecznej czekoladzie, przełożone słodkim kremem. Oryginala receptura owiana jest "słodką" tajemnicą, od kiedy w 1881 roku Oskar Pischinger stworzył smakołyk i nazwał go swoim nazwiskiem.
Pischinger w wersji przygotowanej przeze mnie odbiega nieco od tego oryginalnego, wiedeńskiego... co nie znaczy, że jest mniej wykwintny i smaczny.
Chrupiące wafle przełożyłam masą kajmakową oraz kremem ze świeżego masła, żółtka i gorzkiego k.akao z odrobiną cukru.
Dla podniesienia smaku wierzch ozdobiłam orzechami włoskimi i migdałowymi płatkami zatopionymi w czekoladzie. Dla złamania słodyczy czekolady mlecznej połączyłam ją z gorzką czekoladą deserową.


Torcik waflowy
* 6-8 prostokątnych wafli
* puszka mleka skondensowanego słodzonego
* 200g masła
* 4 łyżki gorzkiego ciemnego kakao
* 1 żółtko
* 2 łyżki cukru pudru

Polewa
* 80g mlecznej czekolady
* 80g gorzkiej czekolady
* garść pokrojonych orzechów włoskich
* garść płatków migdałowych

Mleko skondensowane gotować w garnku pod przykryciem w zamkniętej puszcze przez 2 godziny. Woda powinna sięgać 3/4 wysokości puszki. Zalać zimną wodą i otworzyć po ok. 10 minutach.
Miękkie masło utrzeć z kakao, cukrem i żółtkiem na gładką szklistą masę.
Wafle smarować na zmianę jasną i ciemną masą (ilość użytych wafli zależy od grubości warstwy kremu- ja smarowałam dość grubo i użyłam 6 szt).
Gotowy torcik zawinąć w papier, przykryć deską kuchenną i obciążyć (można użyć ciężkiej książki czy garnka z wodą). Odstawić na kilka godzin, najlepiej na całą noc.
Obie czekolady rozpuścić w kąpieli wodnej, wymieszać z orzechami i migdałami. Rozsmarować równą warstwę na gotowym torciku, zostawić do stężenia. Kroić na dowolne kształty.

4 komentarze:

margot pisze...

ja bardzo lubię takie wafle z z puszkowym kajmakiem ,a twoje wyglądają pysznie

agata pisze...

margot, zawsze robiłam tylko z kajmakiem puszkowym... jedna warstwa jasnego, druga z dodatkiem kakao...

tym razem wypróbowałam dla odmiany maślany krem kakaowy, i jesteśmy zachwyceni... jest trochę mniej słodki, ale równie pyszny :)
polecam :)

Anonimowy pisze...

Wczoraj zrobiłam torcik waflowy i jest wspaniały. Do kremu maślanego dodałam parę kropel esencji migdałowej.
Niebo w gębie

Anonimowy pisze...

Zrobiłam już raz ten torcik i w smaku był pyszny ale niestety się rozwarstwiał, tzn. poszczególne warstwy się nie skleiły (wszystko zrobiłam tak jak w przpisie) i odchodziły od siebie i przy krojeniu i przy jedzeniu :( Czy mimo wszystko coś zrobiłam źle?