niedziela, 15 marca 2009

Sernik migdałowy na jasnym spodzie

Ponieważ serniki przeżywają u nas ostatnio swój renesans (mogłabym je piec codziennie), myślę, że w niedługim czasie na blogu jeszcze kilkoma sernikami Was uraczę.

Tym razem spod mojej ręki (i miksera) zrodził się sernik o smaku i aromacie migdałów. Na delikatnym, kruchym spodzie, posypany chrupiącymi płatkami migdałowymi :) Do przygotowania spodu można oprócz ciasteczek dodać również zmielone migdały... tylko czy to nie za wiele dobrego na raz...
Za sprawą dodanej słodkiej śmietanki jest bardzo, ale to bardzo kremowy. Jest wysoki i niewielki kawałek wystarczy by się nim nasycić :o)

To mój pierwszy sernik migdałowy, i nie zawiodłam się na nim. Jest taki, jaki sobie wymarzyłam.Taki sernik idealny. Puszysty, delikatny i wilgotny, wprost rozpływający się w ustach :-)

Użyłam półtłustego sera, który sama zmieliłam, oraz słodkiej śmietanki 30%. Nadała ciastu lekkości, dzięki niej sernik nie był zbity.
Spód przygotowałam ze zwykłych maślanych herbatników, wymieszanych z roztopionym masłem.

Wbrew pozorom sernik przygotowuje się bardzo szybko, a przygotowany z całych jajek (moje miały bardzo żółte żółtka, stąd ten kolor) nie opadnie i będzie idealnie płaski. Warunkiem jest pozostawienie go w wyłączonym piekarniku na jakiś czas po upieczeniu.
Aby pozostał jasny trzeba go przykryć folią aluminiową na czas pieczenia. Dzięki temu jest również bardziej wilgotny.

Podczas pieczenia masło wypływa z tortownicy, więc koniecznie należy ją wstawić w drugą blachę. Oszczędzi nam to później czyszczenia piekarnika.

Polecam również sernik waniliowy z czekoladą oraz wilgotne ciasto migdałowo-cytrynowe.



Sernik migdałowy

Spód
* 220g herbatników maślanych
* 100g roztopionego masła

Masa serowa
* 500g twarogu, zmielonego trzykrotnie
* 160g cukru
* 4 jajka
* 200ml słodkiej śmietanki 30%
* 50ml likieru migdałowego (np. Amaretto)
* 3 łyżeczki esencji migdałowej
* 3 płaskie łyżki mąki ziemniaczanej

Dodatkowo: ok. 30g płatków migdałowych

Do pieczenia: tortownica o śr. 20cm (spód wyłożyć folią aluminiową, całość wysmarować masłem)


Herbatniki pokruszyć (np. w malakserze lub włożyć do woreczka i wałkować), wymieszać z roztopionym masłem. Mieszaniną wyłożyć spód i boki tortownicy, mocno dociskając.
Wstawić do lodówki.

Twaróg zmiksować z cukrem. Miksując dodawać po 1 jajku, wlać śmietankę, likier i esencję. Na końcu dodać mąkę. Kiedy składniki dokładnie się połączą (masa będzie całkowicie płynna), wylać na przygotowany spód.

Piec ok. 80-90 minut w temperaturze 170 stopni. Po 60 minutach posypać migdałami. Sernik jest gotowy kiedy brzegi są ścięte, a środek sprężysty. Zostawić w wyłączonym piekarniku z uchylonymi drzwiczkami na ok. 1 godzinę. Odstawić na co najmniej 10 godzin (można do lodówki choć niekoniecznie).

12 komentarzy:

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

uwielbiam wszystko co zawiera w sobie migdały, a Twój sernik wygląda bosko!

Anonimowy pisze...

Bardzo ładny. :-) Ciekawy przepis. :-) Ciekawa jestem następnych :-)

Barwy kuchni pisze...

sernik w połączeniu z moim ulubionym amaretto?! w życiu bym nie wpadła!!! Cudownie musi smakować!

Majana pisze...

Sernik wygląda wspaniale! Jeszcze takiego migdałowego nie robiłam, a serniki uwielbiam i mogłabym robić codziennie :)
Pozdrawiam.

karolka pisze...

Sernik wyglada pieknie, kusi z tych fotek bardzo, bardzo mocno. Do tego fajne polaczenie smakow.
pozdrawiam

Waniliowa Chmurka pisze...

Aleee piękny ten sernik!:) Jak z jakiejś eleganckiej cukierenki wprost.Jaki on wysoki!:o
Nie moge się nadziwić:P

Casia pisze...

o mamo! To chyba jest sernik-ideał!

agata pisze...

aga-aa, dziękuję:)

Krokodyl-ko :D wiesz, że ja też...? przygotowuję je całkiem spontanicznie, robię to na co mam w danej chwili ochotę... i nieważne, że można je zjeść duuuuużżżooo później... taka 'wada' sernika :o)

Monsai, niech Cię to amaretto nie zmyli... sernik smakuje jak sernik, migdałowy, pyszny, ale amaretto wyparowuje :D

majana, możemy kiedyś razem 'popiec' :-)

karolka, dziękuję :) a smaki faktycznie świetnie się uzupełniają :)

Olcia, Casia- dziękuję ślicznie :)

Ela pisze...

Az czuje zapach migdalow. Musi byc pyszny!! :)

Anonimowy pisze...

mam takie pytanko: czy zamiast likieru migdałowego można dać coś innego? wiem, że to już nie będzie to samo, ale część mojej rodziny nie uznaje alkoholu w jakiejkolwiek postaci, a ja STRASZNIE napaliłam się na ten sernik ;) bo wygląda i zapowiada się NAPRAWDĘ smakowicie ;)

agata pisze...

Kasiu, likier można pominąć bez uszczerbku dla smaku :)
Ewentualnie możesz dodać troszkę więcej esencji, ale niekoniecznie :)

mikimama pisze...

Jescze nie zamieściłam przepisu na swojej stronie, ale fota już jest od dawna. Ja swój dekoruję jescze masą krówkową i spód robię kruchy z dodatkiem cukru migdałowego. Jest mokry, delikatny przez likier, mleko słodzone skondensowane i śmietankę w masie.